ویروس زونا در کمین بدنسازان

بدنسازان ایرانی

اخبار و تصاویر مربوط به ورزش بدنسازی در ایران و جهان

پرینت

زونا (به انگلیسی: Herpes zoster) یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) است. پس از ابتلا و بهبودی آبلهمرغان این ویروس به صورت نهفته درسلولهای عصبی باقی میماند. تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی و یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد میشود که زونا نام دارد. نشانههای زونا تاولهای منطقهای یا کوچکی هستند که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید میآید و با درد و سوزش همراه است. این تاولها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز میکند و همانند آبلهمرغان مسری هستند.

علائم

تاولهای قرمز و دردناکی که 4-5 روز پس از علایم اولیه در سطح بدن به وجود می آیند. تاولها معمولاً در روی یک نوار پهن پوست قرمز در امتداد مسیر رشتههای عصبی حسی در یک ناحیه خاص پوست پدید میآیند. تاولها را غالبا میتوان در ناحیه قفسه سینه دید که البته تنها در یک طرف بدن گسترش مییابند.از علایم شایع می توان به تب و لرز خفیف ،ا حساس کسالت و همچنین حالت تهوع اشاره کرد.

تشخیص

* تشخیص معمولا تا زمان بروز بطور پوستی امكان پذیر نیست. قبل از آن، علائم ممكن است شبیه آپاندیسیت، جمع شدن مایع دور ریه یا سایر بیماری ها باشند.

* ندرتا آزمایش خون، كشت مایع تاول ها و نمونه برداری از پوست انجام می گیرد.

درمان

هدف اصلی درمان عبارت است از تخفیف خارش و درد تا حد امكان، كه برای این كار معمولا از داروهای مالیدنی و خوراكی استفاده می شود. دردی كه پس از پاك شدن تاول ها باقی می ماند را خیلی مشكل می توان درمان كرد و متأسفانه هیچ راه قطعی برای درمان آن وجود ندارد.

* در وان آبی بخوابید كه به آن نشاسته ذرت یا پودر جو دوسر اضافه شده باشد.

* سایر روشهای كاهش درد نیز مطرح هستند، اما تأثیر هیچ كدام به طور قطعی اثبات نشده است. این روشها عبارت هستند از: تحریك یا مالش متناوب، استفاده از جریان الكتریكی در پوست، اسپری سرد و قطع رشته های عصبی یا جراحی.

برای بهبودی سریع تر این كارها را انجام دهید

مسكن مصرف كنید

بهعنوان مسكن به جای آسپیرین از استامینوفن استفاده كنید به این صورت كه هر 4 ساعت 2 عدد قرص استامینوفن را میل كنید.

با مصرف ویتامین ها بدن را تقویت كنید

چنانچه مقدار بالای ویتامین ث و ب كمپلكس مصرف شود، سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد. مصرف روزانه 2000میلی گرم ویتامین ث كفایت می كند.

همچنین خوردن روزانه 2 عدد قرص ویتامین ب كمپلكس یا یك عدد كپسول مولتی ویتامین مینرال كافی است. البته در این موارد حتما باید نظر پزشک معالج تان را جویا شوید.

با تاول ها چه كار باید كرد؟

پس از بروز تاول ها برای تسكین درد بهتر است به نكات زیر توجه كرد:

تاولها را دستكاری نكنید

چنان چه مقدار زیادی كرم و پماد روی پوست بمالید با تحریك پوست سبب تاخیر در بهبودی خواهید شد بنابراین بهتر است تاول ها را دستكاری نكنید.

از محلول كالامین استفاده كنید

هنگامی كه ایزوپروپیل الكل به میزان 20 درصد و فنلومنتول به میزان یك درصد به لوسیون كالامین اضافه شود محلولی به دست می آید كه در بهبود تاولها بسیار مؤثر است. از این محلول ها تنها طی یك روز به مقداری كه تاول ها خشك شده و روی شان پوسته ببندد، استفاده كنید و دیگر از آن استفاده نكنید.

خمیر آسپیرین با كلروفوم را به كار ببرید

از پزشك داروساز تقاضا كنید كه این فراورده را برای شما تهیه كند. دكتر داروساز 2 عدد قرص آسپیرین را پودر كرده و 2 قاشق غذاخوری كلروفوم به آن می افزاید تا به صورت خمیر در آید.

حال شما با تكه ای پارچه تمیز، خمیر را به آرامی روی ناحیه مجروح بمالید، خمیر را چندین بار در روز به كار برید.

به خاطر داشته باشید كه اگر به آسپیرین حساسیت دارید از این فراورده استفاده نكنید.

كلروفوم بقایای صابون، روغن و سلول های مرده پوست را حل می كند و به این ترتیب آسپیرین می تواند به درون لایه های پوست نفوذ یابد و از انتقال درد توسط پایانههای عصبی جلوگیری كند. پس از به كار بردن این خمیر در عرض 5 دقیقه احساس درد كمتری خواهید داشت. تاثیر این مسكن ساعت ها بهجای می ماند.

از پوشش مرطوب استفاده كنید

حوله ای را در آب سرد فرو برده و بعد از آبكشی روی ناحیه صدمه دیده قرار دهید. هر چه آب خنك تر باشد احساس بهتری خواهید داشت. تاثیر این عمل مانند قرار دادن یخ روی پوست سوخته شده است. به این دلیل بهتر است از رسیدن گرما به پوست آسیب دیده نیز جلوگیری كنید.

عفونت روی تاول را با آب اكسیژنه بشویید

اگر تاول ها عفونی شدهاند بهتر است روی آن ها را با محلول آب اكسیژنه 6 درصد ضد عفونی كنید یا آن كه از پمادهای آنتی بیوتیك نظیر “جنتامایسین” استفاده كنید.

  باعلم،عضله بسازیم.


سایت پرورش اندام ایرانی
كد لوگوي ما
سایت پرورش اندام ایرانیدریافت کد
">

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در دو شنبه 6 آبان 1392 ساعت 13:15 توسط حمید رضا بابایی HB |



[ طراح قالب وبلاگ : سیلور سون ] [ Weblog Themes By : SilverSeven.IR ]
تمامی حقوق مطالب و تصاویر متعلق به سایت پرورش اندام ایرانی می باشد و ذکر منابع با لینک به سایت ما می باشد www.hbbody.lxb.ir